Varje minut räknas

 

Tänk vad viktigt det är att vi människor lär oss HLR. Jag kan det inte, jag skulle kanske veta lite grunder, framstupa sidoläge och lyssna och personen andas, men jag skulle inte våga påstå att jag vet vad som krävs och vad som är rätt sätt för att rädda en person eller försöka hålla hjärtat i liv. Vad gör jag då om jag är ensam på platsen och personen som är med mig är i akut behov av hjälp?

 

Inne på Hjärt-Lungfonden kan du hjälpa till att stödja deras forskning samt skänka pengar för att fler personer ska ha möjlighet att räddas. De delar nämligen ut nya hjärtstartare till olika stategiskt utvalda platser så som taxibilar, polis och Sjöräddningssällskapet. I år har de som mål att täcka ännu fler platser, exempelvis i idrottsarenor, gallerior, flygplatser. Pengarna går såklart inte enbart till hjärtstartare utan också till forskning om varför hjärtat helt plötsligt stannar och vad man skulle kunna gör annorlunda för att förhindra detta eller bara minska risken.

 

Googlade och såg att man kan gå en utbildning i HLR på två timmar där man får lära sig hur man ska agera om det skulle inträffa ett hjärtstopp på någon i din närhet. Du får också veta hur man ska hjälpa någon som har satt något i halsen. Kursen kostar cirka 650kr men det är något jag tycker är värt och kommer att investera i innan jag får mina egna barn.

 

Om jag trillade ihop på gatan så hoppas jag innerligt att det finns någon i min närhet som vet vad HLR är och hur det ska utföras!

 

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0